НДІ ПІТ — національна ІТ-компанія України!

Інтерв’ю Лілії Гриневич щодо майбутніх змін в освіті

Ministr_noviy_interviuЛіліє Михайлівно, чи правда, що ви вагалися, коли приймали пропозицію очолити Міносвіти?

Я справді вагалася. Основна причина — проект базового закону «Про освіту», який невдовзі голосуватиметься в парламенті. Ми нарешті доопрацювали й підготували до першого читання цей важливий законопроект. Цьому передували дуже широке обговорення і напружена праця. Не тільки моя і парламентського комітету, а й дуже широкого кола експертів, громадянського суспільства. Для мене надзвичайно важливо довести справу до кінця і прийняти закон на цій сесії парламенту. Але мою кандидатуру висунули обидві фракції, які створили коаліцію. Якось так склалося, що вони не бачили альтернативи. Я вирішила, що цей виклик треба приймати, треба йти і треба працювати там, де я справді можу виправдати надії і бути кориснішою.

Чи обговорювали ви в коаліції голосування за закон «Про освіту», погоджуючись на крісло міністра? Була така умова з вашого боку?

Я не ставила ультиматуму, бо не люблю, коли розмовляють мовою ультиматумів. Я звикла доводити свою позицію. Переконана, що з посади міністра зможу переконати парламент у необхідності прийняти доопрацьований закон. Об’єктивно — це зрілий якісний документ, який забезпечує справжню реформу в освіті. Розраховую на підтримку народних депутатів і громадських діячів у сфері освіти, котрі відстоюють цей закон. Навіть перед тими силами в парламенті, які, на превеликий жаль, не поділяють ідеології закону. Зокрема переходу до нових змістових стандартів 12-річної школи, орієнтованих на європейські цілі.

Як працюватимете з профільним парламентським комітетом і Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО)? У першому, після того, як ви вийшли, не залишилося, фактично, потужних фахівців, у другому — є одіозні фігури люстрованих чиновників, про яких ви самі казали, що їх там не повинно бути.

Ви маєте рацію з приводу НАЗЯВО. Корабель під назвою “НАЗЯВО” вирішив плисти взагалі без найменшої координації з системою освіти. Так вирішили обрані туди люди. Але це не вихід —через кількох осіб руйнувати орган, який є основою системи забезпечення якості вищої освіти. Блокування роботи НАЗЯВО гальмує створення і запуск незалежних центрів оцінювання якості вищої освіти, процедур, а також роботи людей, котрі можуть наповнити новим змістом нову систему. НАЗЯВО ми змушені запускати в тому складі, який обрано. Натомість потрібно виправити процедурні моменти, визначити постановою Кабінету міністрів штатний розпис цього агентства, вирішити організаційні речі, які було упущено.

Сергія Квіта вважають фахівцем у сфері вищої освіти, вас — у сфері шкільної освіти. Ви згодні з такою оцінкою?

Міністр повинен працювати з усією освітою і наукою. Я справді добре знаю загальну середню освіту, але не тільки. Упродовж двох скликань Верховної Ради я очолюю профільний парламентський комітет. Нагадаю, що новий закон «Про вищу освіту» доопрацьовувався на нашому майданчику, як, до речі, і новий закон «Про наукову і науково-технічну діяльність». Ключові виклики зараз лежать і в дошкільній, і в загальній середній, і в професійно-технічній, і у вищій освіті. Ми такою мусимо розбудовувати сектор освіти дорослих. Слід виводити зі сфери маргіналізації українську науку і будувати нову систему фінансування науки, яка може вберегти вітчизняну науку від відпливу найкращих науковців за кордон. Треба компенсувати певну неувагу до цих сфер. Є дуже широкий спектр завдань.

Чию саме неувагу треба компенсувати?

Освіти і науки немає серед пріоритетів країни. Неспростовний доказ цього — їх фінансування. Суспільство у своєму дискурсі також не приділяє вдосталь уваги освіті та науці. Немає розуміння того, що на базі освіти будуються наступні покоління, хоч би як пафосно це звучало. Я тут хочу сказати про ключову річ. Нам потрібна інша освітня політика, яка має привести до європейської України. Щоб кожна дитина, незалежно від її місця проживання, соціального статусу, матеріального забезпечення, могла отримати освіту, яка їй дасть шанс на успішне життя. Сьогодні так не є. У нас сьогодні для багатих і забезпечених є краща освіта, кращі школи, кращі вчителі. І значно гірші можливості для бідних. Це поглиблює і репродукує бідність. Тому я вважаю, що європейська освіта — це освіта освіченого загалу, а не окремої еліти. І навіть якщо еліті вдається дати своїм дітям чудову освіту в хороших школах, треба розуміти, що потім цим дітям доведеться жити в поділеному, злиденному суспільстві з високим рівнем злочинності і низьким — культури. І все це вирішує освіта.

У сфері освіти багато проблем, але які ви вважаєте найгострішими, з чого почнете свою роботу як міністр?

Є кілька дуже болючих питань, від яких залежить успішне завершення навчального року. Неприпустимо, щоб зараз був під загрозою друк документів — свідоцтв, атестатів. Тому що досі не проведено тендерів на виготовлення відповідних бланків. Досі не вирішено проблему з підручниками для 4-го і 7-го класів. І тепер під загрозою буде 8-й клас. Я вважаю, що це ті речі, які потрібно обов’язково вирішувати.

На вирішення цих питань, та й не лише їх, потрібні кошти. Фінансування освіти і науки погане. Але ж це парламент, у тому числі й комітет з питань освіти і науки, голосував за нього. Що тепер робитимете, де шукатимете гроші?

Дефіциту освітньої субвенції у бюджеті-2016 не було, але було неправильне рішення, пов’язане з професійно-технічною освітою. І коли я ставила перед голосуванням на бюджетному комітеті питання, що ми не можемо передавати містам обласного значення професійно-технічну освіту, Міністерство фінансів запевнило: міста обласного значення мають достатню дохідну частину, воно все перерахувало й абсолютно чітко це гарантує. Хоча нам не показали цифр. Мінфін мав провести реальний прогноз доходів. У нас не було тоді виходу. Тепер доведеться виправляти цю ситуацію.

Була проблема з підручниками. Нині вже прийнято розпорядження Кабінету міністрів, і його якнайшвидше розглядатимуть на бюджетному комітеті, щоб ми мали фінансування на підручники 8 класу. Якщо говорити про фінансування в цілому, то в нас сьогодні цей показник становить 5.2% ВВП. Це дуже низький для нашої країни показник. Я ставитиму перед урядом питання, щоб частина коштів, отриманих від перевиконання державного бюджету в дохідній частині, спрямовувалися на актуальні потреби в системі освіти. Нам треба переглядати політику фінансування освіти і науки. Що стосується науки — я переконана, що ми маємо її перевести в залежність від якісних показників. Тобто треба змінювати механізм, а не йти шляхом простого скорочення кількості грошей.

Вам доведеться запроваджувати реформи, широка підтримка в суспільстві яких не гарантована (наприклад, 12 річка, оптимізація шкіл). А ось для вас вони нестимуть серйозні репутаційні ризики. Ви підете на це?

Перед нами — величезна інформаційна робота. Маємо пояснити, що таке 12-річна школа і чому в Європейському Союзі до 18 років людина обов’язково здобуває шкільну освіту. Інша річ, що нам треба диверсифікувати ці можливості для людини, щоб вона впродовж трирічної старшої профільної освіти могла здобути професію. Так влаштована освіта в Європейському Союзі, бо це дозволяє підготувати дітей, підлітків до життя в суспільстві XXI ст. А це потребує нового змісту і більшого часу навчання. Українські школярі нічим не гірші за однолітків з Великої Британії, Фінляндії чи Польщі. Тому ми не відступимося, хоча буде важко.

А оптимізація шкіл, зокрема сільських?

У нас підписаний меморандум із МВФ, прийнятий бюджет, у яких сказано про необхідність оптимізації шкіл, в яких навчається менше ніж 25 учнів. Тоді йшлося про 800 шкіл. Під час прийняття бюджету я наполягла, щоб оптимізація не стосувалася початкових шкіл. Таким чином, шкіл, які треба оптимізувати, стало значно менше. Але я сподіваюся, що ми координуватимемо наші плани з міністерством регіонального розвитку. У них є ресурси, наприклад на ремонт доріг, розвиток госпітальних та освітніх округів. Лише коли є і дорога, і автобус, і краща школа, куди можна довозити дітей, — можна закривати сільську малокомплектну школу.

Чи залишите ви стару команду заступників і голів департаментів у міністерстві освіти, а чи прийдете туди зі своєю командою?

До питання команди повернемося трохи згодом. У ній будуть і ті, хто нині працює в міністерстві, і нові люди. Є стратегічне бачення і план дій. Але потрібен час, щоб визначитися з докладним оглядом проблем та найнагальніших пріоритетів. Спочатку — проблеми і завдання, потім — фахівці з конкретними прізвищами для вирішення цих завдань.

Оксана Онищенко, газета «Дзеркало тижня».

Поширити:

Якщо у вас виникнуть запитання, будь ласка, зв’яжіться з нами.
Ми відповімо Вам якнайшвидше!

Про компанію

Визначальним чинником лідерства підприємства на вітчизняному ринку інформаційних технологій є самовіддана праця колективу з високим рівнем професіоналізму кращих вітчизняних фахівців у галузі ІТ.

Наша історія

Наша історія – це шлях інновацій, професіоналізму та постійного розвитку. Впродовж багатьох років роботи ми будуємо свою репутацію на основі довіри клієнтів та партнерів надаючи високу якість послуг.

Досягнення

Результатом невпинної праці та прагнення до досконалості є наші досягнення. Ми реалізували численні проєкти, та отримали визнання на вітчизняному. Кожен успіх – це крок до нових вершин і можливостей для розвитку.

Ліцензії та патенти

Ліцензії та патенти є підтвердженням нашої інноваційної діяльності та високих стандартів. Дані офіційні документи засвідчують право на використання технологій і рішень, які відповідають державним вимогам та стандартам.

Прес-центр

Розділ є джерелом актуальних новин, подій та інформації про діяльність нашої компанії. Ми публікуємо статті, новини та анонси, щоб тримати наших клієнтів та партнерів у курсі останніх змін та оновлень у житті компанії, та у галузі загалом.

Інформація для акціонерів та стейкхолдерів

Ключові дані про фінансові результати, стратегії розвитку та важливі рішення компанії. Ми забезпечуємо прозорість і відкритість, надаючи актуальні звіти та матеріали.

ІВС «Освіта»

Інформаційно-виробнича система обробки даних, яка забезпечує достовірність, цілісність і їх надійний захист даних, а також унеможливлює несанкціонований доступ до них. Система призначена для надання фізичним і юридичним особам інформації з питань освіти.

Євроосвіта

Центр міжнародних проектів “Євроосвіта” було створено в 2003 році за ініціативою та підтримкою Науково дослідного інституту прикладних інформаційних технологій Кібернетичного центра НАН України.

ЄДЕБО

Інтегрована інформаційно-телекомунікаційна система збирання, реєстрації, обробки, зберігання та захисту відомостей та даних з питань освіти. Розподілена багаторівнева система, яка налічує більше 3000 вузлів та освітніх установ.

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Реєстр є ключовим інструментом для забезпечення прозорості та доступності інформації про суб’єкти підприємницької діяльності, їхній правовий статус, засновників, види діяльності та інші важливі дані.

Реєстр закладів освіти

На сьогоднішній день інформаційна база системи налічує понад 20 мільйонів записів і містить інформацію про всі навчальні заклади України незалежно від форм власності, повноважень та рівня акредитації.

Diploma supplement

Документ містить детальну інформацію про здобуту кваліфікацію та навчальні досягнення випускника, що сприяє міжнародному розумінню та визнанню диплома про вищу освіту. Видається разом із дипломом та є його невід’ємною частиною. Додаток сприяє побудові успішної кар’єри як у провідних українських компаніях, так і в країнах ЄС.

Електронний студентський квиток

Документ – «розумна» карта, яка в якості носія інформації використовує вбудований чип мікропроцесор. Студентський, учнівський квиток одночасно виконує функцію засобу отримання пільг на транспорті та/або платіжного інструменту.

ІАС моніторингу освіти

Інформаційно-аналітична система моніторингу освіти була розроблена Науково-дослідним Інститутом з метою вдосконалення процесу навчання, посилення контролю за навчально-виховною, адміністративно-господарською діяльністю, як в середині самого учбового закладу, так і з боку районних та головного управлінь освіти і науки міста.

Портал “Моя Освіта”

Всі сервіси шкільного інформаційного простору «Моя Освіта» сприяють підвищенню ефективності комунікації вчителів з батьками, що впливає на покращення навчального процесу. Інформація передається з АС «Школа».

Абітурієнт

«Абітурієнт» підготує до здачі зовнішнього незалежного оцінювання з основних 8 предметів за допомогою курсів дистанційного навчання. Професійні методисти розробили тести для Вас згідно вимог програми.

Розробка програмного забезпечення

Наша компанія спеціалізується на розробці програмного забезпечення та мобільних додатків для різних платформ забезпечуючи повний цикл створення продукту – від проектування до впровадження і підтримки. Наші рішення адаптовані під потреби клієнтів, допомагаючи підвищити ефективність роботи та зручність для користувачів.

Консалтинг у сфері інформаційних технологій

Надаємо професійні консультації та аналітичну підтримку в розробці проектів і продуктів, допомагаючи клієнтам чітко визначити цілі та стратегії. Наші експерти здійснюють глибокий аналіз ринку, технологічних тенденцій і потреб користувачів для успішної реалізації проектів. 

Впровадження та підтримка програмних продуктів та проектів

Впровадження програмних продуктів охоплює інтеграцію розроблених рішень у бізнес-процеси замовника з мінімальними ризиками та високою ефективністю. Ми забезпечуємо безперебійну роботу продуктів, надаючи технічну підтримку та навчання користувачів.

Виготовлення документів про освіту

Як виробник документів про освіту державного зразка з 15 річним досвідом, Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій висловлює Вам свою повагу та пропонує співпрацю у цьому напрямі!

Студентський квиток

Документ є елементом інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг студентам вищих навчальних закладів та учням професійно-технічних училищ. В якості носія інформації використовується вбудований мікропроцесор (чип-модуль).

Учнівський квиток

Персоніфікований захищений від підробок документ, підтверджуючий особу учня, навчальний заклад в якому він навчається, населений пункт, в якому знаходиться навчальний заклад. 

Поліграфічні та друк

Підприємство має власну потужну виробничу базу, яка дозволяє виготовляти пластикові карти, друкувати на щільних і важких матеріалах, а також здійснювати послуги оперативної поліграфії.

Професійно-технічне училище

Наше професійно-технічне училище забезпечує високі стандарти навчання, використовуючи передові технології та методики для підготовки конкурентоспроможних спеціалістів.

Тренінги

Невід’ємною складовою підтримки користувачів  програмного забезпечення, що розробляється фахівцями НДІ прикладних інформаційних технологій, є тренінги.

Розробки для ЗВО

АС "Деканат"

Програмно-технологічний комплекс управління навчальним процесом закладу освіти, призначений для організації роботи методистів та зменшення кількості документації на паперових носіях.

АС "Приймальна комісія"

Автоматизує роботу приймальної комісії та забезпечує зберігання особистих справ абітурієнтів та інформації про результати надходження для використання в підрозділах установи. 

АС "Студмістечко"

Створюється єдина база даних для здійснення контролю за житловим фондом та матеріальною базою студмістечка, порядком поселення студентів, аспірантів, докторантів та сторонніх осіб, видачі та обліку документів на поселення.

Веб Деканат

Електронні кабінети студента та викладача призначені спростити процеси, що напряму пов’язані зі студентами, їх навантаженням та успішністю, та автоматизувати процеси, що пов’язані зі відомостями та розкладом.

Безпечний ЗВО

Система контролю доступу в ЗВО забезпечує надійний захист студентів та викладачів, обмежуючи вхід стороннім особам. Система працює на основі електронних карток, що дозволяє швидко ідентифікувати кожного відвідувача.

Мобільний додаток

Мобільний додаток АСУ ВНЗ розроблений для студентів та викладачів тих ЗВО, які користуються АСУ ВНЗ, що дозволяє легко та зручно отримувати доступ до актуального розкладу занять та інших академічних заходів в університеті.

Розробки для закладів середньої освіти

АС “Школа”

Програмно-технологічний комплекс для ефективного управління загальноосвітнім закладом. Робота з актуальною та історичною інформацією по учням, формування різних вибірок по спискам учнів – за уроками, класами тощо.

Безпечна та розумна школа

Інтегроване рішення на основі СКД STOP-Net та АС “Школа”. Організація надійного автоматизованого пропускного режиму на територію навчального закладу. Впровадження багатофункціональних безконтактних учнівських квитків на основі технології Mifare Plus.

АС “Тест”

Cкладова частина автоматизованої системи «Школа», а також може використовуватися як окремий програмний продукт для проведення проміжних та підсумкових перевірок знань учнів, студентів, співробітників та інших осіб..