SRI AIT is the national IT company of Ukraine!

Щодо відкритого українського індексу наукового цитування, – МОН

В Україні створюють власний відкритий індекс наукового цитування – роботу над цим починає МОН спільно з Державною науково-технічною бібліотекою. Проект дозволить відстежувати публікаційну активність та цитованість українських науковців, видань та установ, оскільки багато з них з різних причин залишаються поза межами таких баз, як Scopus та Web of Science.

«Коли йдеться про використання метрик, щоб оцінити публікаційну активність та цитованість українських вчених, наша наукова спільнота нині поділилась на 2 табори. Одні – насамперед представники природничих та технічних наук – наполягають на використанні міжнародних баз Scopus та WoS, що дають власні метрики для оцінки публікаційної активності. Інша частина – переважно представники соціогуманітарних наук – проти такого підходу. Вони мотивують це недостатньою представленістю публікацій цього напряму у виданнях, що індексуються в Scopus та WoS», – пояснив генеральний директор директорату науки МОН Дмитро Чеберкус.

Він відзначив, що в МОН проаналізували цю ситуацію на прикладі європейських країн, які не є англомовними, однак де англійська в науці є дуже вживаною – Польща, Чехія, Данія, Норвегія, Словаччина тощо. Так от у цих країнах за даними 2014 року показник присутності публікацій зі сфери соціогуманітарних наук в базі WoS становив від 15 (Польща) до 50% (Данія).

«Це свідчить, що більшість таких публікацій залишається поза межами WoS. А отже – є невидимою для широкої наукової спільноти, коли мова заходить про обрахунок індексів цитування та інших показників оцінювання наукового доробку вченого. В Україні нерідко пропонують використовувати як критерій оцінки ресурс Google Академія. Але навряд чи в ньому ми отримаємо коректний результат, адже він враховує цитування в неперевірених ресурсах та навіть в ЗМІ. Чи є якась інша альтернатива? Зараз в світі дедалі поширенішим стає використання відкритих баз цитування, та, зокрема, ініціативи Initiative for Open Citations, до якої долучилася низка провідних світових видавництв», – зазначив Дмитро Чеберкус.

У межах цього проекту його учасники можуть безкоштовно обмінюватися інформацією про посилання, таким чином формуючи відкриту наукову базу даних про цитування. Вона містить дані про всі посилання між статтями в тих виданнях, які долучені до проекту.

Саме на основі цієї платформи МОН та ДНТБ планують створити відкритий український індекс наукового цитування. Зокрема, фахівці бібліотеки займатимуться розробкою необхідного програмного забезпечення та інтерфейсу для доступу до бази через сайт ДНТБ. У підсумку це дозволить проводити пошук у базі даних, встановлювати кількість документів, цитувань для авторів, установ, видань та розраховувати наукометричні показники.

«Чи означатиме це, що МОН примушуватиме університети чи наукові установи включати свої видання до бази даних відкритого індексу наукового цитування, витрачати на це додаткові кошти чи втрачати інтелектуальну власність? Однозначно ні. Ключовим словом у назві цієї бази є слово «відкритий», що означає принцип добровільності участі», – підкреслив очільник директорату.

Водночас він додав, що нині вже прийнято всі нормативно-правові акти, які необхідні для заохочення наших видань долучатися до проекту. Перш за все це нова редакція Порядку формування Переліку наукових фахових видань України, затвердженого Наказ МОН від 15.01.2018 № 32.

Відповідно до Порядку всі наукові фахові видання в Україні поділяються на 3 категорії. Найвища «А» – ті, що входять до Scopus та WoS. А от для середньої категорії «Б», до якої очікувано протягом двох років увійде найбільше видань, однією із умов є обов’язкове присвоєння кожному опублікованому матеріалу міжнародного цифрового ідентифікатора DOI.

«Цей крок є дуже важливим, адже наявність такого ідентифікатора робить наукову публікацію видимою для професійних бібліометричних систем. Це полегшує її пошук колегами з усього світу та дозволяє відстежувати її цитування. В Україні послугами з присвоєння ідентифікатора DOI здебільшого користуються від агентства Crossref, яке додатково пропонує всім клієнтам безкоштовно долучитися до проекту Initiative for Open Citations. Отже, виконуючи нові вимоги для включення до Переліку наукових фахових видань, українські видавники автоматично виконуватимуть мінімальні технічні вимоги для долучення до відкритого українського індексу наукового цитування. Далі – після надання видавництвом формальної згоди – працюватиме відповідне програмне забезпечення», – розтлумачив Дмитро Чеберкус.

Паралельно зі створенням технічних можливостей, за рішенням Колегії МОН у Міністерстві сформують робочу групу, до якої увійдуть усі зацікавлені сторони. Вона розробить рекомендації щодо подальшого використання МОН можливостей відкритого індексу. Планується, що проект запустять до кінця року й він відкриватиме такі перспективи:

– Забезпечить науковців актуальною бібліографічною інформацією;

– Дасть додаткову можливість оцінювати продуктивність вітчизняних вчених, установ та університетів;

– Визначатиме рівень впливовості українських наукових видань, зокрема соціогуманітарних.

Share:

If you have any questions, please do not hesitate to contact us.
We will answer you as soon as possible!

About the company

The determining factor of the company's leadership in the domestic information technology market is the dedicated work of the team with a high level of professionalism of the best domestic IT specialists.

Our story

Our history is a path of innovation, professionalism and continuous development. Over the years, we have built our reputation on the trust of our clients and partners by providing high quality services.

Achievements

Our achievements are the result of our tireless work and commitment to excellence. We have implemented numerous projects and gained recognition in the domestic market. Each success is a step towards new heights and opportunities for development.

Licences and patents

Licences and patents are proof of our innovation and high standards. These official documents certify the right to use technologies and solutions that meet government requirements and standards.

Press centre

This section is a source of current news, events and information about our company's activities. We publish articles, news and announcements to keep our clients and partners informed of the latest changes and updates in the life of the company and the industry as a whole.

Information for shareholders and stakeholders

Key data on financial results, development strategies and important decisions of the company. We ensure transparency and openness by providing up-to-date reports and materials.

IPS "Osvita"

An information and production data processing system that ensures the reliability, integrity and reliable protection of data, as well as prevents unauthorized access to them. The system is designed to provide individuals and legal entities with information on education.

Euroosvita

The Centre for International Projects "Euroeducation" was established in 2003 on the initiative and with the support of the Research Institute of Applied Information Technologies of the Cybernetic Centre of the National Academy of Sciences of Ukraine.

EDEBO

An integrated information and telecommunication system for collecting, registering, processing, storing and protecting information and data on education. A distributed multi-level system with more than 3000 nodes and educational institutions.

Unified state register of legal entities, individual entrepreneurs and public organizations

The register is a key tool for ensuring transparency and availability of information about business entities, their legal status, founders, types of activities and other important data.

Register of educational institutions

To date, the information base of the system has more than 20 million records and contains information about all educational institutions of Ukraine, regardless of the forms of ownership, powers and level of accreditation.

Diploma supplement

The document contains detailed information about the qualifications and academic achievements of the graduate, which contributes to the international understanding and recognition of the diploma. It is issued together with the diploma and is an integral part of it. The app helps build a successful career in leading Ukrainian companies and in the EU.

Electronic student card

The document is a "smart" card that uses a built-in microprocessor chip as an information carrier. A student card simultaneously functions as a means of obtaining transport benefits and/or a payment instrument.

IAS education monitoring

The information and analytical system for monitoring education was developed by the Research Institute to improve the learning process, strengthen control over educational, administrative and economic activities both within the educational institution itself and by the district and city departments of education and science.

Portal "My Education"

All services of the school information space "Moya Osvita" contribute to the improvement of the effectiveness of communication between teachers and parents, which affects the improvement of the educational process. The information is transferred from the School system.

Entrant

"Abiturient" will prepare you for the external independent testing in the main 8 subjects through distance learning courses. Professional methodologists have developed tests for you according to the requirements of the programme.

Software development

Our company specialises in the development of software and mobile applications for various platforms, providing a full product development cycle - from design to implementation and support. Our solutions are tailored to the needs of our clients, helping to improve work efficiency and user experience.

Consulting in the field of information technology

We provide professional advice and analytical support in the development of projects and products, helping clients to clearly define goals and strategies. Our experts provide in-depth analysis of the market, technology trends and user needs to ensure successful project implementation. 

Implementation and support of software products and projects

Implementation of software products includes integration of the developed solutions into the customer's business processes with minimal risks and high efficiency. We ensure the smooth operation of products by providing technical support and user training.

Production of education documents

As a manufacturer of state-standard educational documents with 15 years of experience, the Research Institute of Applied Information Technologies expresses its respect and offers cooperation in this area!

Student card

The document is an element of the information and analytical system for accounting and reimbursement of benefits to students of higher education institutions and students of vocational schools. The information carrier is an embedded microprocessor (chip module).

Pupils card

A personalised document, protected against forgery, confirming the identity of the student, the educational institution in which he/she is studying, and the locality in which the educational institution is located. 

Polygraphic and print

The company has its own powerful production base, which allows it to produce plastic cards, print on dense and heavy materials, and provide rapid printing services.

Vocational school

Our vocational school provides high standards of education, using advanced technologies and methods to train competitive specialists.

Trainings

Trainings are an integral part of supporting users of software developed by the Research Institute of Applied Information Technologies.

Developments for higher education institutions

AS "Deanery"

A software and technology complex for managing the educational process of an educational institution, designed to organise the work of methodologists and reduce the amount of paperwork.

AS "Admission Committee"

Automates the work of the admissions committee and ensures the storage of personal files of applicants and information on admission results for use in the institution's departments. 

AC "Studmistechko"

A unified database is being created to control the campus housing stock and facilities, the procedure for accommodating students, postgraduates, doctoral students and outsiders, and the issuance and accounting of accommodation documents.

Web Dean's Office

Student and teacher e-cabinets are designed to simplify processes directly related to students, their workload and academic performance, and to automate processes related to information and scheduling.

Safe ZVO

The system of access control in the Higher Education Institution provides reliable protection of students and teachers, limiting access to outsiders. The system works on the basis of electronic cards, which allows for quick identification of each visitor.

Mobile application

The mobile application of ASU of higher education institutions is designed for students and teachers of higher education institutions that use ASU of higher education institutions, which allows easy and convenient access to the current schedule of classes and other academic events at the university.

Developments for secondary education institutions

AC "School"

Software and technology complex for the effective management of a secondary school. Work with up-to-date and historical information on students, form various selections from student lists - by lessons, classes, etc.

Safe and smart school

An integrated solution based on STOP-Net ACS and the School automated system. Organisation of a reliable automated access control regime to the territory of the educational institution. Implementation of multifunctional contactless student cards based on Mifare Plus technology.

Test speaker system

It is an integral part of the automated system "School" and can also be used as a separate software product for conducting intermediate and final tests of pupils, students, employees and other persons.