SRI AIT is the national IT company of Ukraine!

Які зміни слід чекати в українській школі й коли

plan_izmeneniyaУ міністерстві освіти в Києві відклали дату переходу на 12-річний навчальний план до 2018 року, бо досі не ухвалили новий закон про освіту. Першочергово планується реформувати початкову та старшу школи.

Реформа середньої та дошкільної освіти належить до ключових завдань українського уряду в 2016-му році. Принаймні так стверджує прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Щоправда відповідний законопроект, над яким працювала велика кількість експертів і працівників освіти і який уже двічі передавали до Верховної Ради, досі навіть не зареєстрували в парламенті.

У міністерстві освіти України (МОН) минулого літа обіцяли фундаментальні зміни вже з 2017-го – перехід на 12-річне навчання та поділ на початкову, середню й старшу школи. Тепер обережно говорять про 2018-й рік. Як пояснюють експерти, законотворчий процес затягнувся, оскільки його учасники намагаються знайти компроміс, який би задовольнив і вчителів, і керівників вищих навчальних закладів 1-2 рівня акредитації, яких зачепить реформа старшої школи.

Початкова школа

Дискусії ведуться на всіх ланках – від початкової школи до старшої. Наприклад, ідея зробити навчання в початковій школі не стільки через предмети, як через розгляд тем та ігри викликала спротив у вчителів мистецтва – ті навіть зареєстрували на сайті президента петицію з вимогою не скасовувати уроки музики та малювання. Ці дисципліни відсутні в проекті концепції реформи початкової школи.

Реформа, яку готує МОН, не скасовує мистецтво, а лише інтегрує його з іншими предметами, запевняє заступник міністра освіти Павло Хобзей. «Сьогоднішня початкова школа дуже часто нагадує швидше гімназію: діти за партами сидять обличчям до дошки, атмосфера залишилася авторитарною. Нам би хотілося, щоб це було інтерговане навчання, яке б стимулювало розвиток дітей, розвиток зацікавлень», – пояснив у розмові з DW заступник міністра. Він – проти оцінювання дітей у перших класах і проти предметів. «Щоб уява про світ сформувалась через гру, діяльність», – каже Хобзей.

Вчителі ж мистецтва в такій інтеграції вбачать загрозу. «Діти не будуть на українській мові чи математиці малювати фарбами, все зведеться до заштриховування фігур у зошитах, замість того, щоб поринути у мистецтво, – застерігає вчителька образотворчого мистецтва Наталія Прокопів, – А музику замінять фізкульт-хвилинкою. Ми втратимо культуру в початкові ланці. До них має прийти художник з мольбертом, музикант, який грає на фортепіано.»

Розвантаження

Чимало дискусій точиться й навколо реформування середньої та старшої школи. Одна з головних – розвантажити школярів. «Ми на стільки перевантажили програму, ми нічого не вийняли, лише додавали, і в результаті дуже багато речей мають репродуктивний характер, налаштований на запам’ятовування. А це не те, що потрібно сьогодні освіченій людині», – розповідає Ірина Чернілевська, директор гімназії у Києві.

Новий закон має зменшити кількість предметів, дисципліни укрупнять, щоб не дублювати інформацію. Окрім того, більше автономії мають дати вчителю, пояснюють експерти, які працювали над законом. «Навчальні програми наблизять до європейських зразків, коли є очікувані результати, немає погодинно розписаного розкладу, що і коли вчитель повинен викладати», – розповідає експерт аналітичного центру CEDOS Ірина Когут.

Старша школа

Старша школа – це ланка, де очікується найбільше змін. Тут планують зробити чітку та реальну спеціалізацію, а не натяк на неї, як було у 2000-х, розповідає Когут. «Тоді в кожній школі нібито мала бути профільна освіта, але переважно це був загальний профіль, або тільки два, тобто фактично без вибору. Тепер планується відділити старшу школу, дуже часто просторово, подекуди в окремі заклади», – пояснює Ірина Когут.

Пропонується, щоб після закінчення 9 класу діти складали зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) та, залежно від побажання і результатів ЗНО, мали можливість вступити в старші профільні школи за двома напрямками – загальноосвітнім чи професійним. Загальноосвітній – це фактично підготовка до університету в багатопрофільному академічному ліцеї. Професійний – навчання у профліцеях та коледжах, де діти отримували б робітничу професійну кваліфікацію чи кваліфікацію молодших спеціалістів.

Прозоріший контроль

Усунути бюрократію зі шкіл планують новим підходом до атестації вчителів та управління навчальними закладами. Повноваження місцевих органів освіти хочуть значно звузити, а школам дати більше фінансової та адміністративної автономії. Водночас є ідея запровадити громадський контроль: планують ввести конкурсне обрання директорів шкіл, дати більше повноважень педагогічним та батьківським радам.

Вчителям мають дати можливість обирати, де підвищувати кваліфікацію, таким чином зруйнувати монополію інститутів післядипломної педагогічної освіти, розповідає Ірина Когут. А от ідея сертифікації вчителів не знайшла повної підтримки. «Задум був, щоб з одного боку знайти більш-менш безболісний для бюджету спосіб підняти вчителям зарплату, з іншого – зробити контроль знань самих вчителів, щоб відсіяти відверто некваліфіковані кадри. Тобто пропонувалося ввести об’єктивну складову оцінювання у те, що раніше називалося атестацією. Раніше це відбувалося через відвідування директором, колегами уроків – тобто явно конфлікт інтересів», – пояснює Ірина Когут.

Поки що зійшлися на компромісі – традиційну атестацію залишать, а сертифікація буде добровільною і даватиме можливість отримати підвищення зарплати.

Коли чекати змін

Якщо парламент ухвалить закон про освіту навесні, у МОН обіцяють, що уже з 2018 запрацює реформа початкової та старшої школи. Реформу середньої школи обіцяють запустити до 2020 року.

Share:

If you have any questions, please do not hesitate to contact us.
We will answer you as soon as possible!

About the company

The determining factor of the company's leadership in the domestic information technology market is the dedicated work of the team with a high level of professionalism of the best domestic IT specialists.

Our story

Our history is a path of innovation, professionalism and continuous development. Over the years, we have built our reputation on the trust of our clients and partners by providing high quality services.

Achievements

Our achievements are the result of our tireless work and commitment to excellence. We have implemented numerous projects and gained recognition in the domestic market. Each success is a step towards new heights and opportunities for development.

Licences and patents

Licences and patents are proof of our innovation and high standards. These official documents certify the right to use technologies and solutions that meet government requirements and standards.

Press centre

This section is a source of current news, events and information about our company's activities. We publish articles, news and announcements to keep our clients and partners informed of the latest changes and updates in the life of the company and the industry as a whole.

Information for shareholders and stakeholders

Key data on financial results, development strategies and important decisions of the company. We ensure transparency and openness by providing up-to-date reports and materials.

IPS "Osvita"

An information and production data processing system that ensures the reliability, integrity and reliable protection of data, as well as prevents unauthorized access to them. The system is designed to provide individuals and legal entities with information on education.

Euroosvita

The Centre for International Projects "Euroeducation" was established in 2003 on the initiative and with the support of the Research Institute of Applied Information Technologies of the Cybernetic Centre of the National Academy of Sciences of Ukraine.

EDEBO

An integrated information and telecommunication system for collecting, registering, processing, storing and protecting information and data on education. A distributed multi-level system with more than 3000 nodes and educational institutions.

Unified state register of legal entities, individual entrepreneurs and public organizations

The register is a key tool for ensuring transparency and availability of information about business entities, their legal status, founders, types of activities and other important data.

Register of educational institutions

To date, the information base of the system has more than 20 million records and contains information about all educational institutions of Ukraine, regardless of the forms of ownership, powers and level of accreditation.

Diploma supplement

The document contains detailed information about the qualifications and academic achievements of the graduate, which contributes to the international understanding and recognition of the diploma. It is issued together with the diploma and is an integral part of it. The app helps build a successful career in leading Ukrainian companies and in the EU.

Electronic student card

The document is a "smart" card that uses a built-in microprocessor chip as an information carrier. A student card simultaneously functions as a means of obtaining transport benefits and/or a payment instrument.

IAS education monitoring

The information and analytical system for monitoring education was developed by the Research Institute to improve the learning process, strengthen control over educational, administrative and economic activities both within the educational institution itself and by the district and city departments of education and science.

Portal "My Education"

All services of the school information space "Moya Osvita" contribute to the improvement of the effectiveness of communication between teachers and parents, which affects the improvement of the educational process. The information is transferred from the School system.

Entrant

"Abiturient" will prepare you for the external independent testing in the main 8 subjects through distance learning courses. Professional methodologists have developed tests for you according to the requirements of the programme.

Software development

Our company specialises in the development of software and mobile applications for various platforms, providing a full product development cycle - from design to implementation and support. Our solutions are tailored to the needs of our clients, helping to improve work efficiency and user experience.

Consulting in the field of information technology

We provide professional advice and analytical support in the development of projects and products, helping clients to clearly define goals and strategies. Our experts provide in-depth analysis of the market, technology trends and user needs to ensure successful project implementation. 

Implementation and support of software products and projects

Implementation of software products includes integration of the developed solutions into the customer's business processes with minimal risks and high efficiency. We ensure the smooth operation of products by providing technical support and user training.

Production of education documents

As a manufacturer of state-standard educational documents with 15 years of experience, the Research Institute of Applied Information Technologies expresses its respect and offers cooperation in this area!

Student card

The document is an element of the information and analytical system for accounting and reimbursement of benefits to students of higher education institutions and students of vocational schools. The information carrier is an embedded microprocessor (chip module).

Pupils card

A personalised document, protected against forgery, confirming the identity of the student, the educational institution in which he/she is studying, and the locality in which the educational institution is located. 

Polygraphic and print

The company has its own powerful production base, which allows it to produce plastic cards, print on dense and heavy materials, and provide rapid printing services.

Vocational school

Our vocational school provides high standards of education, using advanced technologies and methods to train competitive specialists.

Trainings

Trainings are an integral part of supporting users of software developed by the Research Institute of Applied Information Technologies.

Developments for higher education institutions

AS "Deanery"

A software and technology complex for managing the educational process of an educational institution, designed to organise the work of methodologists and reduce the amount of paperwork.

AS "Admission Committee"

Automates the work of the admissions committee and ensures the storage of personal files of applicants and information on admission results for use in the institution's departments. 

AC "Studmistechko"

A unified database is being created to control the campus housing stock and facilities, the procedure for accommodating students, postgraduates, doctoral students and outsiders, and the issuance and accounting of accommodation documents.

Web Dean's Office

Student and teacher e-cabinets are designed to simplify processes directly related to students, their workload and academic performance, and to automate processes related to information and scheduling.

Safe ZVO

The system of access control in the Higher Education Institution provides reliable protection of students and teachers, limiting access to outsiders. The system works on the basis of electronic cards, which allows for quick identification of each visitor.

Mobile application

The mobile application of ASU of higher education institutions is designed for students and teachers of higher education institutions that use ASU of higher education institutions, which allows easy and convenient access to the current schedule of classes and other academic events at the university.

Developments for secondary education institutions

AC "School"

Software and technology complex for the effective management of a secondary school. Work with up-to-date and historical information on students, form various selections from student lists - by lessons, classes, etc.

Safe and smart school

An integrated solution based on STOP-Net ACS and the School automated system. Organisation of a reliable automated access control regime to the territory of the educational institution. Implementation of multifunctional contactless student cards based on Mifare Plus technology.

Test speaker system

It is an integral part of the automated system "School" and can also be used as a separate software product for conducting intermediate and final tests of pupils, students, employees and other persons.